جدیرترین اخبار :
  • همه موظف به ارائه خدمات به سرمایه گذاران هستیم مناطق آزاد جای جذب سرمایه و بویژه جذب سرمایه گذاری خارجی است
  • تمدن سازی و آبادانی سواحل مَکُران در دستور کار است
  • توسط معاون اول رییس جمهور؛ تصویب‌نامه مجوز ورود خودروهای نو به مناطق آزاد ابلاغ شد
  • گزارش اقدامات مناطق آزاد در توسعه اقتصاد دریا محور
  • بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی:

صنایع باید به سواحل انتقال یابند

اقتصادی | تاریخ خبر : 96/12/07 | تعداد بازید :1894
وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم چابهار و جاسک دو ایرانشهر بزرگ ما بتوانند نقش بسیار موثرتری در توسعه ایران داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از فرینا، «عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی، در دومین همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران گفت: سیاست های کلی دولت این است که در شرق کشور 2 بندر اقیانوسی داشته باشیم.
او با تاکید بر اینکه این 2 نقطه انتخاب شده تا در دریای عمان حضوری گسترده داشته باشیم، افزود: در تلاش هستیم تا به سمت نسل سوم بنادر پیش رویم و این بنادر را فراتر از یک بارانداز و یک ترمینال بدانیم. تصویری که از بنادر در ذهن داریم این است که بارانداز بوده و یا مرکز توسعه اجتماعی و اقتصادی است.
او گفت: علاوه بر فعالیت های بندری، بخش های حمل و نقل و توسعه شهری را به صورت پیوسته و جامع پیگیری می کنیم.
وزیر راه چند نکته مهم را حائز اهمیت دانست و افزود: رویکرد ما این است که بندر چابهار را با رویکرد بین المللی طراحی کرده و توسعه دهیم. در این راستا از پیشنهادی مبنی بر اینکه مدیریت ترمینال 1 بندر چابهار را در اختیار هندی ها قرار دهیم، استقبال کردیم.
او بیان کرد: از نظر مشارکت بین المللی، توسه بندر چابهار مهم تر از مبلغی است که هندی ها در این زمینه وارد بندر می کنند.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: از همه کشورهایی که علاقمند به توسعه بندر هستند، استقبال می‌کنیم و دست یاری به این علاقه مندان خواهیم داد که این امری بسیار مهم است.
او گفت: از ابتدا می خواستیم بندر چابهار و جاسک را متصل به ریل کنیم و "ریل بندر" داشته باشیم اما متاسفانه این تجربه را در بندرعباس داشتیم که پشتیبانی نشد.
او بیان کرد: در سفر اخیر رییس جمهور به هندوستان موافقت کردیم که در راه آهن چابهار به زاهدان حدود 800 میلیون دلار تامین مالی داشته باشیم که عمدتا این مبلغ را خود ما تقبل می کنیم.
او تاکید کرد: مساله اساسی نحوه نگارش ما در صنعت بوده که در ابتدا ضرورت تغییر نگرش را باید اعمال کنیم که کار بسیار سخت و زمان بری است. مشکل ما این است که بخش عمده ای از صنایع ما در مراکز ایران بوده و اصلی ترین مسئله ما کمبود آب است. به دلیل وجود جنگ در دهه 60 و گرفتاری‌های جنگی، صنایع ما در مرکز متمرکز شدند.
او با بیان اینکه مسئله طرح انتقال آب بسیار گران و هزینه بر خواهد بود، افزود: یکی از کارهای بسیار مهمی که می توان انجام داد، این است که در یک دوره بلندمدت 15الی 20 ساله می شود توسعه صنایع سنگین را به جاسک و چابهار منتقل کرد.
آخوندی بیان کرد: زمانی که طرحی در سطح ملی اجرا می شود، استراتژی بلندمدت می خواهیم تا به تدریج صنعت را از مراکز ایران به این بنادر منتقل کنیم که این کار یک استراتژِی روشن و عزم جدی می خواهد.
او تاکید کرد: سواحل ما از جهت دسترسی به آب های زیرزمینی، امینتی و سایر منابع دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است
آخوندی اظهار کرد: نگاهی که ما داریم نگاه "آمایش سرزمینی" است و در یک دوره 25 ساله جمعیت را در سواحل دریای عمان مستقر و همچنین صنعت و کشاورزی و هم بحث خدمات را انجام و سکونت را به تدریج به این نقاط منتقل کنیم که از جهت امنیت ملی نیز دارای ارزش زیادی است. ما به عنوان وزارت را ه و شهرسازی به این موضوع اعتقاد داریم که این کار شدنی است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان افزود: این وزارت در مرکز کانون هماهنگی ها موفق بوده است، به امید آنکه چابهار و جاسک دو ایرانشهر بزرگ ما بتوانند نقش بسیار موثرتری در توسعه ایران داشته باشند.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل